VOLG JE HART met ACT

Volg je hart en leer  op een zachtaardige manier om te gaan met je gedachten, gevoelens en omstandigheden, terwijl je op weg gaat om je doelen en dromen te verwezenlijken. Versterk je vermogen om aanwezig te zijn, je open te stellen en te doen wat er toe doet.

Acceptance and commitment Therapy (ACT ) verbindt waardevolle kennis en inzichten uit het Westen met het Oosten. East meets West.
Elementen uit de cognitieve gedragstherapie, de positieve therapie, meditatie en spiritualiteit zijn op een inspirerende manier bij elkaar gebracht. Boeiend, verfrissend en duurzaam!

ACT bestaat uit 6 onderdelen.

Deze onderdelen zijn allemaal met elkaar verbonden en overlappen elkaar ook weer. Zo geef je je psychologische flexibiliteit een flinke boost.
Het maakt niet uit waar je je bevindt op je levenspad. Ook hoef je niet eerst als een monnik op een berg te zitten. Je kunt het meteen overal toepassen:

  • Waarden: Weten wat ertoe doet. Je ontdekt wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven en diep in je hart weet je waar het eigenlijk om draait. Het zijn de richtingaanwijzers voor je keuzes. Stel: ooit zul je op je sterfbed liggen. Wat is er dan wat je anders had willen doen in je leven? Welke dromen, wensen, verlangens had je?
  • Toegewijde actie: Doen wat je hebt te doen. Je gaat duurzaam handelen naar je waarden , ook al kan het soms moeilijk zijn. Of laat je je tegenhouden door je eigen gedachten, overtuigingen, regels, beperkingen, de buren enz enz?
  • Kijken naar je denken (defusie): je maakt jezelf los van je gedachten, beelden en herinneringen. Je houdt ze losjes vast en klampt je er niet aan vast. Je krijgt zicht op jouw eigen strenge regels over jezelf en de wereld om je heen. Of neem jij liever je eigen gedachten zo serieus dat jouw hoofd bepaalt hoe jij leeft? Zijn je gedachten de baas in je leven? Blijf je liever doorpiekeren?
  • Zelfbeeld: Puur bewustzijn. Voor meer compassie, minder strengheid, en zicht op wie je werkelijk bent. Wie ben jij? Welke beelden heb jij over jezelf?
  • Mindfulness: Contact maken met het hier en nu, met volle en open aandacht  zonder oordeel.  Hoe zit het met jouw aandacht? Heb je er wel tijd voor?
  • Acceptatie: Je openstellen voor alle ervaringen,  gevoelens,  gedachten, gebeurtenissen. Hoe pijnlijk ze ook kunnen zijn, je strijdt er niet langer tegen. Laat ze zijn wat ze zijn, zodat je echt kan loslaten. Hoe zit het met jouw manieren en slimme strategieën om vervelende ervaringen te vermijden? Waar loop jij voor weg?

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig naar dit programma? Bel of mail me.

worden wie je bent
gewoon bijzonder